Jakie buty na jaki trening

Zastanawiasz się jakie buty wybrać ze względu na rodzaj aktywności fizycznej? Do biegania, na aerobik, crossfit czy zumbę albo na siłownię - przeczytaj!

Miałaś też tak kiedyś, że śniłaś i marzyłaś o jakiś butach – tych czerwonych szpilkach, zamszowych kozaczkach czy po prostu markowych, kolorowych adidasach, i gdy je w końcu kupiłaś to stały długo na półce nad twoim łóżkiem, bo szkoda ci je było w końcu zużyć? Ja tak mam z obuwiem treningowym ;)

Niezależnie od butów do treningu, które wybierzesz jedno jest pewne – powinnaś je traktować jak świętość – z szacunkiem. Nie wychodzisz w nich wieczorem na miasto, ani na majowy piknik, ani rano po bułki do sklepu. Lepiej kupić sobie naprawdę wygodne buty, nawet dopłacić do ich wyglądu, ale używać zgodnie z ich przeznaczeniem – na trening, tak aby ta inwestycja służyła ci jak najdłużej.

No i tu zaraz na wstępie nasuwa się pierwsze pytanie – czy warto przepłacić i kupić te droższe? Szczerze? Jeśli zastanawiasz się, czy warto zainwestować i kupić obuwie treningowe zamiast zwykłych trampków za przysłowiowe 5zł z bazarku – to tak. Ale czy warto przepłacać za buty treningowe – nie.

Większość funkcji w opisie butów czyli tak zwanych „bajerów” to zazwyczaj po prostu chwyty marketingowe, które mają za zadanie wyciągnąć jak najwięcej z twojego portfela. Dzisiaj w większości sklepów sportowych (w tym sieciówkach) można kupić skategoryzowane obuwie sportowe w naprawdę przystępnych cenach. Nie musisz wydawać fortuny. Chyba, ze tak jak ja zakochasz się w jakimś modelu adidasów, zachorujesz na nie i wtedy cena nie gra roli ;).

Swego czasu bardzo promowały się w mediach buty, które rzekomo miały modelować nogi i pośladki. To był hit tamtego sezonu, dziewczyny wydawały fortuny za buty, które fakt – były bardzo wygodne, od samego chodzenia w nich niestety ani nogi ani pośladki nic nie zyskiwały. Dlatego też przy wyborze butów polecam ci prostą zasadę – kup te które są dla ciebie wygodne, podobają ci się i stać cię na nie. Nie oszczędzaj za wszelką cenę – w końcu tu chodzi o twój komfort i bezpieczeństwo podczas treningu.

Bieganie, jogging

Typy butów do biegania to właściwie powinien być osobny artykuł, bo rodzajów jest bardzo dużo i ich dobór nieco bardziej skomplikowany. Jeśli chcesz regularnie biegać, chcesz żeby to była twoja główna aktywność fizyczna, najlepiej udaj się do specjalistycznego sklepu z obuwiem biegowym. W takim sklepie przede wszystkim zmierzą i określą rodzaj twojej stopy i w zależności od tego oraz (o zgrozo) od twojej wagi polecą ci typ buta. Ja na potrzeby tego krótkiego posta skupię się na najbardziej podstawowych wyróżnikach tych butów.

Najpierw musisz sobie odpowiedzieć na pytanie gdzie będziesz biegać – po terenach miejskich (chodnik, asfalt) czy w terenie (lasy, łąki, góry). Buty do nawierzchni twardych są zdecydowanie większe, mają grubą lub nawet bardzo grubą i szeroką podeszwę. Posiadają widoczne elementy żelowe i amortyzujące. Często producenci eksponują te elementy kolorami. Buty terenowe mają dużo bardziej złożony bieżnik, który ma zapewnić przyczepność na trudnym podłożu. Jeśli nie zamierzasz biegać w terenie w trudnych warunkach, wystarczą ci dobre buty szosowe.

Foto: www.fitnesstrening.pl

Aerobic, zumba, taniec

Buty na zajęcia dynamiczne muszą zapewnić stabilizację i amortyzację twojej stopy. Do tego oczywiście muszą być wygodne, bo przecież nie po to idziesz na zumbę, żeby nabawić się nowych odcisków i obtarć, tylko żeby świetnie się bawić! Idealne obuwie posiada podeszwę z wkładką amortyzującą (przydaje się przy tych wszystkich podskokach) i specjalnymi dwoma strefami – pod śródstopiem (część stopy, na której się spierasz wykonując obroty) i pod piętą. Lepsze są buty wiązane niż na rzep, ponieważ te pierwsze pozwolą ci lepiej dopasować je do stopy. Musisz czuć, że twoja stopa jest stabilna, a nie luźna. W przeciwnym razie łatwo nabawisz się kontuzji przy podskokach czy skrętach. Podeszwa butów do aerobiku jest lekko zadarta do góry przy palcach.

Często tancerze wybierają też buty „za kostkę”. Takie buty dodatkowo stabilizują kostkę. To już sama musisz takie buty przymierzyć i stwierdzić, czy ci odpowiadają i czy potrzebujesz tego wsparcia kostki. Moje pierwsze buty były właśnie z wyższą cholewką. Były dla mnie idealne, gdy prowadziłam zajęcia choreograficzne na stepie. Czułam, że pewnie trzymają moje nogi. Jednak gdy rozpoczęłam swoją przygodę z zumbą zaczęło mi to usztywnienie kostki przeszkadzać. Dlatego obecnie używam niskich butów.

Jest jeszcze jedna ważna kwestia. Na aerobiku, zumbie, czy zajęciach tanecznych zazwyczaj się pocimy. Przynajmniej ja daję z siebie wszystko i potwornie się pocę. Cała. Moje stopy też! Dlatego zawsze zwracam uwagę na to, czy moje buty mają jakieś wstawki wentylacyjne. Jeśli takowych nie mają, zazwyczaj stopa wraz ze skarpetką w takim bucie już w połowie zajęć pływają. A o zapachu po kilku takich razach już nie wspomnę ;)

Foto: www.fitnesstrening.pl

Joga, pilates, zajęcia mentalne

Na jodze, pilatesie czy innych zajęciach mentalnych, rozciągających lub relaksacyjnych ćwiczymy na boso. Uwolnienie naszej stopy jest tutaj niesamowicie ważne, gdyż tylko dzięki temu wszystkie stawy, ścięgna i mięśnie mogą pracować naturalnie i prawidłowo. Na jodze czy pilatesie pojawia się mnóstwo ćwiczeń, które wymagają pracy stopy do zaangażowania pozostałych mięśni. To dlatego zawsze instruktorzy proszą o zdjęcie obuwia i bynajmniej nie jest to ich „widzimisię” czy upierdliwość, tylko troska o to, by twój trening przyniósł odpowiednie efekty. Ja też się zawsze „czepiam” o te buty ;) Ale szczerze – np. joga w butach to bez sensu, zmarnowana godzina.

Jeśli nie chcesz pojawiać się na zajęciach z gołą stopą, to możesz sobie zakupić takie specjalne skarpetki do jogi. Mają na podeszwie wstawki antypoślizgowe i albo są pozbawione palcy, albo są takie pięciopalczaste. Dodatkowo przyznam, że to taki fajny, modny gadżet treningowy.

Foto: www.asport.pl

Siłownia, zajęcia wzmacniające

Buty, w których wykonujesz ćwiczenia wzmacniające, statyczne, nie mają dodatkowych wymagań poza tym, że muszą być wygodne i dobrze trzymać stopę. To mogą być nawet zwykłe białe tenisówki, w których będziesz się czuła komfortowo. Jeśli jednak chcesz wyglądać bardziej profesjonalnie zainwestuj w buty, które będą (i tu znów się powtórzę) stabilnie trzymały twoją stopę i przede wszystkim zapewnią ci komfort. Wybierz buty z płaską podeszwą, z delikatnym bieżnikiem zapobiegający poślizgnięciom. Raczej wybieraj też lekkie buty, lepiej żeby to sztanga była twoim obciążeniem na treningu a nie one.

Foto: www.fitnesstrening.pl

Crossfit

Tu jest chyba najbardziej skomplikowany wybór. Na crossie i biegamy i przerzucamy ciężary i skaczemy. Przydałyby się więc co najmniej dwie lub trzy pary butów. Profesjonaliści tak robią, ale jeśli trenujesz dla własnej przyjemności, to zapewne nie pozwoli ci na to zwartość twojego portfela. I słusznie – nie popadajmy znów w paranoję! Powstały już na szczęście uniwersalne kolekcje butów do crossfitu, które mają i bardzo dobrą amortyzację i wystarczającą twardość pozwalającą na utrzymanie równowagi podczas ćwiczeń i niezłą wytrzymałość. Bo przecież nie chcemy, żeby but się starł już po 3 miesiącach, a przy tej dyscyplinie to bardzo realne. Podeszwa tych butów jest zazwyczaj gruba, płaska, twarda i średnioelastyczna. Mają zwartą bryłę, wyglądają dość masywnie. Pięta zazwyczaj jest ułożona wyżej niż poziom palców.  

Foto: www.reebok.pl

Jazda na rowerze

Jazda na rowerze jest o tyle fajna, że jak już masz rower to jeździć możesz w każdych butach – na upartego nawet w szpilkach! Ale tak na serio – są oczywiście specjalistyczne buty do jazdy na rowerze. Jednak do twojej jazdy rekreacyjnej czy nawet amatorskiej wystarczą zwykłe, wygodne adidasy czy tenisówki. 

 

A Ty? Pochwal się co trenujesz i czy masz odpowiednie buty!

Podobał Ci się post?



PODOBNE

  • Treningi

    Jak zacząć biegać... i nie przestawać

    Nie wiem jakie są twoje powody, dlaczego chcesz zacząć biegać. Ja chciałam w końcu po porodzie zacząć coś robić, żeby wrócić do formy. Dlaczego akurat bieganie? 

  • Treningi

    Fit planer listopad 2017

    Listopad za pasem, czas na planowanie nowego miesiąca!

  • Treningi

    Dlaczego musisz zabrać swoje ciało i umysł na jogę

    O jodze mówią różne rzeczy, a najwięcej ci, którzy nigdy na niej nie byli. A prawda jest jedna i póki sam nie spróbujesz to się nie przekonasz...

Obserwuj mnie na

Instagram

O mnie

Monika Wieczorek

Z zawodu architekt z zamiłowania doświadczony instruktor fitness, trener personalny i początkujący dietetyk. Maniaczka wszelkich form aktywnego spędzania wolnego czasu. Prywatnie żona i mama dwóch aktywnych córeczek.

Newsletter

Zapisz się do newsletter aby być na bieżąco z nowościami oraz wydarzeniami na fitpassion.pl.


Zapisując się do newslettera otrzymujesz:

  • regularne zestawienie nowości na moim blogu
  • darmowe porady dietetyczne
  • wyjątkowe przepisy kulinarne

Współpraca

Do tej pory współpracowałam m.in. z takimi markami jak:

banner